Opis zajęć

Cele zajęć:

  • Zainspirowanie uczestników do świadomego rozwoju  w zakresie matematyki.
  • Nauka modelowania matematycznego otaczającej rzeczywistości.
  • Ukazanie, na czym polegają badania matematyczne i horyzontu aktualnych metod i problemów.
  •  Wypracowanie u uczestników myślenia o zabarwieniu analitycznym.

Rezultaty udziału w zajęciach:

  • Młodzież zobaczy program szkolnej matematyki, w tym zadania maturalne z szerszej perspektywy kontekstu matematycznego, z którego dane zadania pochodzą.
  • Uczestnicy doświadczają, w jaki sposób matematyka obrazuje dynamiczny charakter zjawisk życiowych. Poznają elementy teorii chaosu.
  • Zobaczą jak biologia molekularna wykorzystuje w swoich projektach matematykę.
  • Przejdą elementarny kurs przygotowujący do konkursów i olimpiad.

Efektem uczestnictwa w zajęciach będzie poszerzenie wiedzy i horyzontów matematycznych.

Poszerzenie kultury matematycznej.

Tematy poszczególnych zajęć:

  1. Arytmetyka zegarka, czyli arytmetyka modularna. Cykliczność struktur matematycznych
    w zadaniach maturalnych.
  2. Teoria liczb podstawy, przygoda z królową matematyki.
  3. Ciekawe zadania z konkursów matematycznych, rodzaje konkursów matematycznych.
  4. Szyfry i podstawy kryptografii, kodowanie obrazów.
  5. Elementy biomatematyki, matematyczny model w biologii.
  6. Elementy teorii węzłów, DNA, węzły i ułamki.
  7. Gra w życie i automaty komórkowe.
  8. Algebra – arabska matematyka, także w zadaniach maturalnych.
  9. Geometria – europejska matematyka, także w zadaniach maturalnych.
  10. Matematyczna rekompozycja utworów muzycznych – łańcuchy Markowa.
  11. Generowanie fraktali, zbiór uciekinierów oraz IFS.
  12. Rodzaje wymiarów w matematyce.
  13. Ciąg arytmetyczny, geometryczny, harmoniczny, czy są równoważne? Elementy algebry abstrakcyjnej wraz z zastosowaniem do zadań maturalnych.
  14. Teoria gier.
  15. O matematycznych oszustwach wyborczych.

Założenia i wymagania:

Od uczestników nie wymaga się żadnego wcześniejszego przygotowania.

Tematy zaprezentowane będą w sposób obrazowy.

Prezentacja i warsztaty dostosowane będą do poziomu i umiejętności uczestników.

Poszczególne jednostki lekcyjne są oddzielnymi tematami.